Tuesday 2 December 2008

AWAS antivirus2009

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam

"Usrah bukan sekadar untuk kita membincangkan perkara-perkara keagamaan semata-mata"

Semua yang ada terkejut mendengar ayat pendahuluan saudara Rodhi sebentar tadi. Lantas semua terus memberi perhatian kepadanya untuk mendengar ayat seterusnya.

"Aku nak kongsi sedikit pasal IT ni memandangkan dah ada orang yang terkena"

Aku semakin tertarik walaupun aku sudahpun tahu mengenai insiden itu.

"Ada seorang sahabat kita kerugian ~GBP30 gara-gara membeli suatu perisian antivirus bernama ANTIVIRUS 2009. Jadi aku nak pesan, lepas ni kalau ada permintaan dari mana2 web menyuruh anda meng-install ANTIVIRUS 2009, lebih baik abaikan."

Aku mendengar sendiri cerita ini daripada rakanku itu pada petang tadi, sebelum Rodhi memberi peringatan. Dia kehilangan GBP30 dan terpaksa menukar debit kad yang baru akibat terkena permainan siber bernama ANTIVIRUS 2009. Katanya, itu bukanlah antivirus sebenar malah merupakan satu spyware yang agak bahaya.

Dia menyarankan kepada sesiapa yang terkena, cuba install perisian "spyHunter" untuk memulihkannya.

Mungkin ada yang pernah terdownload dan install "antivirus" ni. Rasanya tak perlulah risau sangat selagi anda tidak membeli perisian itu. Cuma perlu uninstall sahaja untuk mengelakkan masalah. Rakan aku membeli perisian itu tapi yang didapatinya adalah satu lagi spyware! Dan dalam statement bank dia, caj GBP30++ dicetak atas nama suatu produk yang dia pon tak pasti(kena tipu la ringkasnya).

Debit kad dia terpaksa ditukar disebabkan security number dan card numbernya dah terdedah pada sumber yang tak boleh dipercayai.

Moga kita dapat mengambil pengajaran dan tindakan.

Pesan Rodhi
"Check dulu sebelum install apa2 dalam laptop/komputer"

Wassalam

*ayat dialog di atas mungkin tidak sama dengan yang disebut semasa kejadian. Tapi insyaAllah maksudnya tak lari. =)


6 comments:

  1. salam hisham..

    wuhuu..naseb baek aku x beli antivirus itu..alhamdulillah..bende tu la yg menyerang laptopku baru2 ini..xpe rodhi, sabar2~

    aku ambik inisiatif utk mendownload malwarebytes n sterusnya download baru AVG..alhamdulillah laptop kembali sihat..=)

    dah xde dh pop up tertibe ANTIVIRUS 2009 itu sekrang..harapnye,ameen~

    ReplyDelete
  2. hohoho..belila kaspersky...barula slamat..

    ReplyDelete
  3. sah sah bukan ayat aku.

    akma, bukan aku yg kena ah! aku tolong repair dan bagitau kat korang. yg kena tu org lain. mana mungkin aku sanggup membayar 30 pound, vegas pun pirate :P.

    Hisham!!! perbetul ayat kau. tgk, dah berlaku salah faham.... aku baca sekali lagi pun, macam aku plak yg mangsa tu....

    korang guna ah antivirus. klau mampu kaspersky ah. kalau tak, nod32. kalau masih menggunakan mcafee, buang ja mcafee tu.... dh x bagus...

    ReplyDelete
  4. OK2..jgn salah paham. RODHI bukan mangsanya! Mungkin ayat aku salah kt mana2 smpai orang salah paham. Aku bukan nak tekankan SIAPA yang terkena, tapi apa yang dia kena supaya kita boleh hindari.

    Sori ye Rodhi.hehe..

    ReplyDelete
  5. ala, salah sikit jer..rodhi ni..chill2~

    beli kaspersky gune ebay pernah??owh, nak cubelah..=)

    ReplyDelete
  6. ala..kaspersky murah jer kot....n sangat best!!

    yang penting laptop ku secure dari apa mcam virus3 yang duk gila nak melanun laptop orang lain..

    ReplyDelete