Friday 25 April 2008

Cerita


Sekadar ingin berkongsi satu cerita. Pengajaran dan Hikmah yang terdapat dapat cerita ini diharap bermanfaat buat semua yang membaca. :)

Ada seorang budak lelaki ni diberi bekal sebungkus biskut Tiger oleh emaknya sebagai bekalan buat dirinya ketika berada di sekolah. Budak ini begitu senang hati dengan bekalan itu kerana biskut tersebut memang merupakan kegemarannya. Perasaan mendapatkan sesuatu yang begitu diidami memang tidak dapat digambarkan dengan kata-katanya. Dengan hati yang senang, dia menyimpan biskut tersebut di dalam beg sekolahnya dengan harapan dapat menikmatinya sewktu rehat nanti.

Ketika di sekolah, satu perkara yang tidak diharap olehnya telah berlaku. Dia mendapati bahawa begnya telah diselongkar sewaktu dia keluar ke tandas. Apabila diperiksa, alangkah sedihnya dia apabila 'hartanya' dikebas orang. Puas dia memerhati orang disekelilingnya untuk mengenalpasti si pesalah, namun tiada sesiapa yang layak dicurigai.


Tanpa berputus asa, dia keluar kelas dan cuba mencari orang yang menyelongkar begnya. Dia bertuah apabila mendapati ada seorang budak lelaki sedang memakan biskut Tiger di tepi padang. Dengan penuh yakin, dia amat pasti bahawa budak itulah yang telah mencuri makanannya.

Kalau aku tanya dia, mesti dai takkan mengaku. Lebih baik aku laporkan kepada cikgu disiplin. Biar padan muka dia


Tanpa berlengah lagi, dia bergegas ke bilik guru disiplin sekolahnya. Kebetulan cikgu itu sedang meronda-ronda ibarat sedang mencari kesalahan disiplin para pelajar. Budak lelaki tersebut menghampiri cikgu tersebut

Cikgu Borhan, ada orang curi makanan saya

Apa kamu nak saya buat kepada dia

Saya nak cikgu hukum dia. Dia dah melampau cikgu. makanan tu kegemaran saya. mak saya yang bagi makanan tu.

Siapa yang mengambil makanan kamu tu?

Syafiq cikgu. Dia budak sekelas dengan saya tapi saya tak pernah berkawan dengan dia.

Ok macam ni. Esok kamu minta lagi makanan tu daripada ibu kamu dan kamu ajaik Syafiq makan bersam kamu. Ikut saja arahan saya ni.

Baiklah cikgu.


Pada keesokan harinya, budak tersebut melakukan seperti apa yang diarahkan oleh guru disiplin itu. Semasa sedang menikmati makanan tu, budak lelaki yang mencuri biskut Tigernya semalam memulakan bicara

Mad, aku nak mintak maaf sebab akulah yang telah mencuri biskut ko semalam.Aku sebenarnya sangat lapar dan aku tidak mempunyai wang untuk membeli walau sedikit makanan.

Xpelah Syafiq, aku dah pun maafkan ko. Lain kali beritahu je kat aku kalo ko nak biskut aku tu. Aku bukan kedekut sangat dengan orang.

Baiklah. Boleh tak kita jadi kawan bermula hari ni.

Boleh..lepas ni kita makan sama-sama lagi.


Akhirnya mereka berdua menjadi rakan. Cikgu disiplin memerhatikan sebuah permulaan kepada persahabatan yang mulia dari jauh.

Itulah sahaja kisah yang ingin aku kongsi bersama. Sebenarnya cerita ni pernah dijadikan modal tazkirah aku pada waktu dulu. Sekarang biarlah cerita ini aku semadikan dalam blog ni agar yang terlupa dapat diingatkan kembali dan yang masih ingat akan terus ingat. Pengajaran daripada kisah diatas bolehlah difikirkan sendiri. Bukankah perspektif orang berbeza-beza. Apa yang penting adalah yang baik itu kita ambil jadikan teladan dan buruk itu kita jadikan sempadan.

No comments:

Post a Comment