Thursday 2 October 2008

Memasak bukan mudah

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah syukur kerana kita masih berada dalam rahmat Alllah swt.

"Dah terer masak blom?"

"Blom blaja pon lg. Kan ko dah terer masak. Nanti ko ajar la aku kt sana"

Ini antara petikan mesej aku kepada kawan aku semasa di Malaysia iaitu kira-kira 2 bulan sebelum fly ke UK. Ini salah satu kesilapan aku semasa cuti iaitu tak belajar memasak sejak dari awal cuti panjang tersebut. Aku terlalu mengharapkan kawanku itu untuk mengajar aku ketika di sini tanpa mengambil kira kemungkinan yang bakal terjadi seperti yang berlaku sekarang. Kawanku itu kini bukan berada di Universiti yang sama dengan aku.Jadi sekarang aku terpaksa belajar memasak secara cuba-cuba dengan sedikit bantuan panduan memasak.

Aku sempat belajar sedikit ilmu penting memasak dalam minggu terakhir aku berada di rumah tempoh hari. Namun ilmu yang aku dapat di rumah hanya sekadar teori ringkas mak aku tanpa dilengkapkan dengan amalinya. Mak aku begitu mudah berkata

"senang je nak masak..."

Sekarang baru terasa bahawa memasak itu bukanlah suatu yang agak mudah. Respect kat mak dan kakak-kakak aku sebab selama mereka memasak di rumah, semuanya sedap.hehe.. Jika dulu aku selalu memperlekehkan skil memasak dengan mengatakan bahawa ianya mudah sangat, sekarang aku tabik kepada orang yang pandai masak sebab aku baru dapat rasakan betapa memasak bukannya mudah. Skil ni hanya dapat diperoleh melalui pengalaman. Bukan sekadar melalui teori yang nampak mudah di mata.

Semalam merupakan hari pertama aku memasak sendiri untuk makan malam. Walaupun sudah lebih seminggu berada di Southampton, aku hanya memakan masakan orang lain. Itulah antara bonus bulan ramadhan di sini. Aku tidak memasak berseorangan. Kebetulan saudara Idris dan Aslam ditempatkan di flat yang sama dengan aku, jadi kami bekerjasama menyiapkan hidangan makan malam kami. Aslam secara sukarela membantu menanak nasi sebab dia dah biasa menanak nasi di rumah. Kami bercadang untuk memasak ayam madu walaupun impian ini agak melampau bagi orang yang baru first time memasak. :)

nasi putih Aslam

check nak tau dah masak ke belum


Hasil kerjasama kami..sedappp

Alhamdulillah, masakan pertama kami agak berjaya. Walaupun ayam madu kami agak tawar dan berkuah, kami dapat menikmatinya sehingga habis. Mungkin inilah nikmat memasak sendiri. Sayur kami hanyalah salad yang dijual murah di ASDA.

Terima kasih kepada Aslam kerana menyumbangkan bahan masakan ayam madu yang dibawa khas dari Malaysia. Kami akan terus cuba-cuba masak sehingga kami mahir. Mana tahu takdir kami tertulis untuk menjadi chef suatu hari nanti :)..

Kapada junior2 di KYUEM, jangan bazirkan masa cuti 3 bulan sebelum fly nanti dengan perkara tak berfaedah. Peruntukkan masa untuk belajar memasak untuk kemudahan masa depan anda. :)

Memasak bukan mudah

Wassalam


3 comments:

  1. huhu... aku pn pandai masak...mst ko respect aku kan?? haha... aku pn br stat masak...disebabkan kt hall aku ni, aku sorang je muslimat, terseksa gk nk kena masak sorang2..dgn skil msk yg ntah pape... adei, aku stakat ni berjaya buat sandwich je.. hehe.. IA, kalau ada rezeki, ptg ni nk stat msk nasi goreng... try n error.. doakan agr nasi goreng tu nnt sedap...

    ReplyDelete
  2. aku rse prmpuan mmg ade bkt smulajadi skil memasak. Just kne blaja sikit je dah bleh pandai.

    Kalo nasi goreng ko xjd, diam2 je. haha.. tp, makan masakan sendiri pasti sedap. :)

    ReplyDelete
  3. rajin2lah blajar memasak.
    best memasak ni..hehe~

    =)

    ReplyDelete