Saturday 18 October 2008

Ubah Diri

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam

Aku tertarik dengan sajak yang diselitkan oleh Ustaz Hasrizal dalam ceramahnya. Sajak ini sebenarnya tertulis pada batu nisan seorang paderi. Namun, maknanya amat sesuai dijadikan pedoman buat kita semua. Ambillah sedikit masa yang ada untuk betul2 menghayatinya. :)

Ketika aku di usia remaja

Cita-citaku adalah untuk mengubah dunia


Tetapi apabila aku meningkat dewasa


Baruku sedar bahawa dunia tidak pernah berubah


Lalu ku sempitkan cita-citaku


Untuk melakukan perubahan ini kepada mengubah negara


Tetapi kulihat negara juga tidak berubah


Dan apabila badanku lemah berada di pembaringan


Aku meletakkan cita-citaku untuk melihat keluargaku berubah


Tetapi nyata merekajuga tidak berubah


Dan ketika di atas pembaringan


Nazak menunggu kematian


Buat kali pertamanya aku terfikir


Kalaulah yang pertama kuubah itu adalah diriku sendiri


mungkin dengan memberikan contoh teladan yang baik


Keluargaku akan dapat kuubah


Dan dengan sokongan daripada keluargaku


Mungkin aku dapat mengubah negara


Dan siapa tahu aku mampu mengubah dunia



Apabila ingin melakukan perubahan, fikirlah sebesar mungkin tetapi bertindaklah sekecil yang mungkin(tumpukan pada apa yang kita boleh buat iaitu dengan kita mengubah diri kita sendiri kepada yang lebih baik)

~Ustaz Hasrizal~



Moga bermanfaat

Wassalam


1 comment:

  1. ermmm best ayat2 nie...semga kita dpt mngubah diri kita kepada yg lebih baek..=)

    ReplyDelete