Sunday 4 May 2008

Oh Ibu

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebuah kisah benar yang ingin dikongsi
oleh seorang teman...

Handphoneku berbunyi. Kubaca mesejnya. Dari kakakku. Duan, mak masuk wad

Duan, pergi kedai jap, beli ayam”, jerit seorang ibu kepada anaknya dari dapur.

"Arrrrghhhh...Mak tak nampak ke orang tengah buat kerja ni. Suruh lah Farez". Aku terus menyambung kerjaku. Kemudian aku terfikir, wajarkah aku bersikap kemudian? Lantaran itu, aku terus ke dapur untuk membuat apa yang disuruh. Selepas menerima wang dari ibuku, aku memecut motor ke kedai. Perasaanku ketika itu berbaur sama ada ikhlas menolong ibuku ataupun terpaksa melakukannya atas dasar tugas anak terhadap ibunya.

Ketika teringat peristiwa ini, perasaanku berbaur. Aku menjadi sedih. Apa yang aku telah buat. Teringat satu ayat di dalam al-quran yang berbunyi


Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

~surah Al-Isra’,ayat 23~

Ketika membaca ayat ini, saudara Famy telah menerangkan kepadaku sedikit sebanyak perihal ayat ini.Mengucapkan kata ”ah” kepada ibu bapa tidak dibolehkan dalam agama, apalagi mengucapkan kata-kata atau memperlakukan mereka dengan lebih kasar daripada itu.Apatah lagi kata saudara Famy, contohnya bila someone sayang akan laptopnya, bila ada virus attack laptopnya dia akan merawatnya. So, begitu lah juga dengan ibu bapa kita. Mungkin orang tidak sedar bahawa bila kita sayang kat mereka kita akan buat apa yang disuruhnya selagi tidak melanggar perintah agama. Dengan erti kata lain, kita hendaklah sentiasa prepare apabila berdepan dengan tuntutan tanggungjawab ini. Menderhakai ibu bapa adalah salah satu dosa besar selepas syirik.

Sekarang ibuku terlantar di hospital akibat penyakit tibi dan masih tidak dibenarkan pulang walaupun hampir seminggu ditahan. Aku yang cuba menghubungi ibuku masih gagal kerana ketiadaan orang di sisi ibuku. Ayah aku hanya mampu melawatnya selepas tamat waktu kerja. Aku benar-benar berharap agar dapat melihat ibuku kembali sihat seperti dulu. Aku sentiasa doakan. Mujurlah keadaan ibuku tidak terlampau parah.


Moga sesiapa yang masih mempunyai ibu dan ayah menghargai keduanya. Ingatlah jasa mereka. Janganlah menderhakai meraka terutama ibu kita. Sesungguhnya syurga di bawah telapak kaki ibu. Ya Allah, Ya Rabb, sihatkanlah ibuku kembali kerana kuingin mendakapnya selepas selesai perjuanganku di sini. Kuingin memohon ampun dan kuingin kucup dirimu.Marilah kita bersama-sama berjasa dalam berbakti kepada kedua ibu bapa kita, dan janganlah kita berputus doa terhadap ibu bapa kita dalam sehari.Dan bersedialah dalam melakukan suruhan mereka dan meninggalkan larangan mereka. Moga kita tergolong dalam anak yang soleh.

*atas permintaan sahabat aku, namanya akan dirahsiakan.

Wassalam

1 comment: