Wednesday 28 May 2008

Buku best...thanks Alt Thunder

بسم الله الرحمن الرحيم

Memandangkan minggu lepas aku tidak mempunyai sebarang peperiksaan, aku bertekad untuk membaca sekurang-kurangnya sebuah buku. Rasanya dah lama tak meluangkan masa membaca habis satu buku. :) Kebetulan pada suatu pagi, tak pasti Isnin atau Selasa, saudara Jpah aka Alt Thunder bertandang ke chalet aku dalam rangka lawatan free bloknya. Sambil berborak dengan Jpah, terdetik untuk meminjam bukunya bertajuk "Life is an open secret". Sebuah buku motivasi yang ditulis oleh Sis Zabrina.

Alhamdulillah sudahpun habis membaca buku tu. Walaupun buku ni menggunakan bahasa Inggeris dan dijual diseluruh dunia, Sis Zabrina begitu bijak menggunakan istilah-istilah yang mudah difahami oleh orang seperti aku(kureng sikit BI ni).


Secara ringkas berkenaan buku tersebut. Sis Zabrina mendedahkan pembaca bukunya akan 18 rahsia kehidupan yang sebaiknya dimiliki oleh setiap daripada kita. Dan kesemua 18 rahsia ini diilhamkan daripada pengalaman hidupnya bersama insan-insan terdekat dengannya. Beserta setiap rahsia kehidupan itu, Sis Zabrina menyelitkan satu cerita bagi memudahkan pembaca lebih memahami apa yang cuba dia sampaikan. Dengan memggunakan bentuk penceritaan sebagai cara penyampaian mesej, pembaca dapat menghayati buku ni secara 'santai'. :)

Lebih bagus lagi, banyak ayat-ayat Quran, hadits Rasulullah SAW dan kata-kata hikmah diselitkan semasa Sis Zabrina cuba menghuraikan setiap rahsia itu. Huraian Sis Zabrina agak simple tetapi jelas dan mudah difahami. Kebanyakan ayatnya mengajak pembaca berfikir kerana ia sangat berkait rapat dengan kehidupan kita semua.

Sudah terang lagi bersuluh bahawa aku sedang mempromosikan buku ni.:) Aku ingin menyarankan kepada sesiapa yang suka membaca buku berbentuk penceritaan, yang terselit pelbagai pengajaran dan motivasi hidup, supaya dapat meluangkan masa membaca buku ni. Baca tak rugi, rugi tak baca..

Terima kasih Jpah aka Alt Thunder dengan kerelaan hati meminjamkan aku buku yang hebat ni. Setidak-tidaknya masa yang aku ada diisi dengan ilmu. :)

if you can't fly, run. if you can't run, walk. if you can't walk, crawl, but, by all means, keep moving
~Dr. Martin Luther King~

Jom baca "Life is an open secret"...

Wassalam

No comments:

Post a Comment