Monday 26 May 2008

Berakhirnya kelas Fizik

بسم الله الرحمن الرحيم

Sabtu lepas merupakan kelas Fizik terakhir aku di sini. Juga merupakan permulaan satu permulaan full free block aku.hehe.. Setelah hampir 2 tahun bersama kelas yang diajar oleh Puan Harlina aka Kak Ina, aku bersama 13 lagi ahli setia kelas tersebut akhirnya dilepaskan oleh Kak Ina untuk membawa diri meneruskan misi dan visi paper 4 pada 9 Jun nanti. Suatu perpisahan yang jarang berlaku dimana kelas terakhir kami diserikan dengan test paper 4.

azri tengah buat lawak

Aslam n pai

Kelas Fizik blok 2 kami ini bolehlah dianggap sebagai kelas yang paling unik diantara semua kelas Fizik kerana semua ahli kelas kami adalah pelajar lelaki, no girls. Mungkin disebabkan faktor inilah membuatkan kami begitu bebas melakukan pelbagai aksi dan reaksi tanpa segan silu sebagaimana kami perlu mengawal 'kematangan' kami di kelas-kelas lain. Senda gurau menjadi perisa kemeriahan kelas kami lebih-lebih lagi dengan kehadiran dua pelajar tajaan KPM iaitu saudara Pai dan saudara Syarif. Lawak sajian mereka berdua ditambah dengan adegan tambahan saudara Aslam dan Einstein memastikan kelas kami jarang diselubungi kesunyian. Jika semua terasa bosan, ada sahaja yang akan membangkitkan suasana ceria dengan pelbagai cara termasuklah dengan membunyikan kerusi.

hot spot

gaya seorang YB mengajar

Yang membuatkan aku begitu suka ke kelas Fizik ialah aku boleh berjalan-jalan dalam kelas walaupun semasa Kak Ina sedang mengajar. Entah kenapa susunan meja di physics lab 3 tu membuatkan aku suka 'merantau' ke tempat orang lain, ataupun memang fitrah aku suka berjalan.entahlah. Berjalannya aku dan yang lain dalam kelas ibarat perjalanan kembara mencari ilmu memandangkan kami berjalan-jalan dengan sebab ingin bertanya kepada yang lebih memahami. Boon Seonglah yang selalu menjadi sasaran persoalan susah sebelum soalan-soalan ditujukan kepada kak Ina. Budaya kami dalam kelas ini bukanlah menunjukkan bahawa kami tidak menghormati Kak Ina bahkan Kak Ina amat suka jika kami berbuat demikian untuk bertanya, lebih baik daripada diam tanpa bertanya walhal banyak perkara yang tak jelas dalam otak.

teman semeja

Kak Ina bukan sahaja telah mengajar kami ilmu Fizik bahkan dia juga berjaya memdidik kami bagaimana berakhlak sebagai seorang pelajar. Semester pertama dan kedua merupakan jangkamasa dimana kami seringkali dimotivasi oleh Kak Ina. Semuanya berkaitan bab adab-adab bersama guru, ketika belajar dan akhlak di dalam kelas. Mujurlah Kak Ina meluahkan betapa dia terasa hati dengan kelakuan kami seperti kebudak-budaan didalam kelas. Setidak-tidaknya kami terus sedar dan boleh memohon maaf. Jika dibiarkannya terbuku dalam hatinya, dimana keberkatan ilmu yang diajarkannya kepada kami selama ini.Mungkin gred A kami dapat tetapi adakah itu gred A pada pandangannya nanti. Alhamdulillah berkat nasihat membina Kak Ina dahulu, kami berubah. Mungkin tidak secara sempurna tetapi yang pastinya ada perubahan positif dalam diri kami.

aksi pai

si misteri

Dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada Kak Ina atas segala ilmu yang telah dia curahkan kepada aku selama aku di sini walaupun dia mungkin tidak mengetahui akan kewujudan blog ini. Kepada kawan-kawan sekelas, persahabatan kita bukan di kelas sahaja,malah aku harapkan ianya kekal hingga ke akhir hayat. Pengalaman menjadi ahli kelas fizik blok 2 sesi 0708 memberi banyak pengalaman berharga buat diri. Semoga di suatu masa nanti kita kan bertemu lagi kerana ilmu.

Pai-Aslam-Aizat-Einstein-Boon Seong-Kelvin-Kamal-Bas-Anas-Syarip-Izzat-Famy-Azri YB

Semoga kita akan mendapat A dalam A Level Fizik nanti.Do our BEST

Tautlah ukhuwwah sekencang dakwah
~Jpah~

Thank You Kak Ina


Hadis Ibnu Umar r.a:
Diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda: Ketika aku sedang tidur aku bermimpi melihat sebekas susu yang dihidangkan kepadaku. Aku meminumnya sehinggalah aku dapati zatnya memasuki kuku-kuku aku, kemudian aku berikan lebihan aku itu kepada Umar bin Al-Khattab. Mereka bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana pentafsiran kamu mengenai mimpi tersebut. Rasulullah s.a.w
berkata: Itulah ilmu.
(Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #4404,Bab Sebahagian Dari Kelebihan Umar r.a)

Succes is when you have what you want. Happiness is when you love what you have
~Micheal S Clouse~


Wassalam

No comments:

Post a Comment